اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا (internet of things) یا به اختصار آی‌_او_تی (iot)، به اشیا و تجهیزات محیط پیرامون‌مان گفته می‌شود که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون باشد یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک، از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاک.اینترنت اشیا چیست؟اتحادیه بین‌المللی مخابرات، اینترنت اشیا را این گونه تعریف کرده است: (اتصال فیزیکی و مجازی اشیا به یکدیگر و کنترل آن ها با استفاده از تکنولوژی که باعث می‌شود بتوان خدمات پیشرفته ای را ارائه کرد)

مفهوم اشیا، در عبارت اینترنت اشیا، به یک شی از جهان فیزیکی (اشیا فیزیکی) یا جهان اطلاعات (اشیا مجازی) اشاره دارد که قابلیت شناسایی شدن و یکپارچه شدن با شبکه های ارتباطی را دارا است.

با گذشت زمان، تعداد اشیائی که می‌توانند در این طیف قرار گیرند، بیشتر و بیشتر می‌شود. (ایمپلنت نظارت بر قلب، فرستنده زیست تراشه در حیوانات مزرعه، حلزون های الکتریکی در آب های ساحلی، خودروهایی با سنسورهای بسیار دقیق، دستگاه های تجزیه و تحلیل DNA برای نظارت بر محیط زیست و دستگاه های عملیات میدانی آتش نشان ها)، تنها قسمت کوچکی از اشیا هستند.

اینترنت اشیا باعث می‌شود بتوان از راه دور، بر روی مساله مورد نظر کنترل داشت، علاوه بر آن، به دلیل کاهش دخالت انسان، بهره‌وری زیاد می‌شود، دقت کار بالاتر رفته و هزینه های اقتصادی کمتر می‌شود.

آی_او_تی یا همان اینترنت اشیا، راه خود را به ساختمان ها هم باز کرده است و با اصطلاحی به اسم هوشمندسازی ساختمان، باعث افزایش کیفیت زندگی و البته راحت تر شدن آن شده است.

به عنوان مثال، با استفاده از ترموستات هوشمند می‌توانید دمای خانه و سیستم تهویه را کنترل کنید. (سیستم این گونه عمل می‌کند که اطلاعات را از محیط گرفته و با تجزیه و تحلیل آن، به دستگاه های مربوطه دستوراتی را بر اساس خواسته های ما ارسال می‌کند تا هموراه محیطی با دمای مناسب و تهویه ایده آل داشته باشیم)

به عنوان مثالی دیگر برای هوشمندسازی ساختمان، می‌توان به کلیدهای هوشمند اشاره کرد. (کلید کولر آبی هوشمند، کلید چهارپل هوشمند، کلید دیمر هوشمند) که البته توضیح نوع کارکرد این تجهیزات، از حوصله این مطلب خارج است و در بحثی دیگر، به آن خواهیم پرداخت.

به عنوان کلام آخر، می‌توان گفت که تکنولوژی، راه خود را به تمام جزییات زندگی ما باز کرده است، و می‌توان با همراه شدن با آن، زندگی راحت تری را تجربه کرد.

سعی کردیم در این مطلب، شما را با مفهوم اینترنت اشیا آشنا کنیم و آن را به زبانی ساده برایتان توضیح دهیم. در مطالب بعدی، به جزییات بیشتری خواهیم پرداخت.

اینترنت اشیا چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *