اینترنت اشیا

روند هوشمندسازی خانه، از گذشته تا به امروز

اگر تا به حال با ما همراه نبوده‌اید، برای درک بهتر متن پیش رو، ابتدا مطلب اینترنت اشیا چیست؟ و سپس مطلب خانه هوشمند چیست؟ را بخوانید. در هر دو مطلب قبل، به زبان خیلی ساده و مختصر اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند را برای شما شرح داده‌ایم. در این قسمت می‌خواهیم شما را با روند هوشمندسازی خانه، از گذشته تا به امروز آشنا کنیم.

ابتدا باید این نکته را یادآوری کنیم که استفاده از کلمه هوشمند، برای ما همان مفهوم مدرنیته را می‌دهد، بنابراین خانه هوشمند یعنی خانه مدرن، یعنی خانه‌ای که وسایل آن و کنترل وسایل آن با شیوه هایی که در گذشته وجود داشته تفاوت دارد و سبک زندگی در این خانه نسبت به گذشته تغییر کرده است، بنابراین آسایش بیشتری برای انسان به همراه دارد. پس با در نظر گرفتن این نکته می‌توان گفت جرقه آغاز زندگی به صورت مدرن، بین سال‌های 1900 تا 1920 خورده است.

قبل از این سال‌ها، هنوز تمامی کارها به صورت دستی و سنتی انجام می‌پذیرفت تا اینکه اولین یخچال‌های خانگی به بازار آمدند، تُسترها وظیفه گرم کردن نان‌ها را به عهده گرفتند، خشک‌کن جایگزین بند لباس شد و لباسشویی جای حوض‌ و تشت رختشویی را گرفت. جاروبرقی به بازار آمد و بدین ترتیب سبک زندگی شروع به تغییر کرد.

با گذشت زمان، وسایل دیگری هم به این جمع پیوستند، از جمله اجاق گاز، مایکروفر، فر و …… ، این‌گونه بود که خانه مدرن به وجود آمد و تا به امروز این مدرنیته ادامه داشته و در آینده هم مسلما ادامه خواهد داشت. بنابراین مفهوم خانه مدرن یا همان خانه هوشمند یا مدرنیته شدن خانه‌ها، مفهوم تازه‌ای نیست.

اما امروزه، به واسطه وجود پدیده عجیبی به اسم اینترنت، هوشمندسازی خانه‌ها وارد فاز جدیدی شده است. (برای درک بهتر فاز جدید هوشمندسازی، خاطره زیر را از هیلاری تامپسون بخوانید. اون این خاطره را در یکی از مقاله‌هایش در مورد هوشمندسازی تعریف کرده است.)

((حدود پنجاه سال پيش، در آپارتمانی که زندگی می‌کردیم، پدر و مادرم اولین کسانی بودند که يک دستگاه اجاق مایکروویو خریدند. موقع آشپزی تعدادی از همسایه‌ها به خانه‌یمان آمدند تا از نزدیک شیوه‌ی کار کردن ماشین آشپزی فوری را ببینند.

یک بار پدرم یک دانه ذرت را در اجاق گذاشت تا آن را بو بدهد. همه در آن فاصله دور هم جمع شدند و به سر کشیدن نوشیدنی و گفتگو مشغول شدند. زمانی که دانه‌ی ذرت تبدیل به پف فیل شد، همه هیجان‌ زده شده بودند.

زمانی از دیدن پف فیل افراد هیجان‌ زده می‌شدند، اما اکنون کار به جايی رسيده که تخت‌خواب فرد می‌تواند به او بگوید که چه‌قدر از زمان شب را خواب بوده است!

به راستی که چه مسیر شگرفی را طی کرده‌ایم و چیزهایی که الان برای ما عجیب هستند، در آینده به چیزهای پیش پا افتاده‌ تبدیل خواهند شد، همان‌گونه که الان ماکروویو وسیله‌ای ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد.))

خانه هوشمند چیست؟

جارو برقی هوشمند که با استفاده از موبایل کنترل می‌شود

از زمانی که اینترنت راه خود را در هوشمندسازی خانه‌ها باز کرده، باعث رشد این صنعت شده است. بین سال‌های 2016 تا 2020، هوشمندسازی خانه‌ها با استفاده از اینترنت اشیا، رشدی 60 درصدی را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال 2022 به اوج خود برسد و بسیاری از افراد برای آرامش بیشتر و البته صرفه‌جویی در مصرف انرژی، هوشمندسازی به شیوه جدید را مدنظر قرار دهند.

اگر یادتان باشد، روزی خیلی از خانه‌ها حتی آیفون صوتی ساده را هم نداشتند، اما امروز به سختی می‌توان ساختمانی را پیدا کرد که آیفون تصویری نداشته باشد و در آینده‌ای نزدیک، به سختی می‌توان خانه‌ای را پیدا کرد که آیفون تصویری هوشمند نداشته باشد، زیرا هوشمندسازی به شیوه جدید باعث آسایش، امنیت و در نهایت آرامش بیشتری برای افراد شده است.

شاید برای خیلی‌ها، مخصوصا کسانی که مربوط به نسل گذشته هستند، این حجم از دخالت تکنولوژی در زندگی روزمره سخت باشد. اما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نه تنها سرعت کارها نسبت به گذشته بیشتر شده، بلکه تعداد کارهایی هم که هر شخص در طول روز دارد، بیشتر از گذشته‌ است.

بنابراین برای پیش‌برد کارهایمان، چاره‌ای نداریم جز اینکه خودمان را با تکنولوژی وفق دهیم و از آن برای انجام کارها استفاده کنیم.

رِی بِرَدْبِری(Ray BradBury)، نویسنده داستان‌های علمی تخیلی، آينده‌يی را به تصوير می‌کشد که در آن خانه‌ها قابليت تعاملی دارند و به نظر می‌رسد که می‌توانند خودشان را اداره کنند. بِرَدْبِری در داستان کوتاهش به نام «باران‌های ملايمی خواهد باريد»، يک خانه‌ی خودکار را توصيف کرده که حتی پس از مرگ انسان‌ها و در غياب آن‌ها به کار خود ادامه می‌دهد. اين موضوع هم جالب است، هم ترسناک!

در آخر یادتان باشد که هوشمندسازی ساختمان، علاوه بر اینکه کنترل قسمتی از زندگیتان را به شما می‌دهد، از نظر اقتصادی هم برایتان به صرفه خواهد بود، زیرا شما با سیستم‌های دقیقی سر و کار دارید، که مصرف انرژی را در خانه مدیریت کرده و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند./پایان

اینترنت اشیا

کنترل وسایل خانه، توسط تاچ پنل هوشمند متصل به موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *